Thursday, April 22, 2010

Politeknik

08/05/2010 - 09/06/2010 ~ Keputusan Permohonan ke Politeknik KPT Sesi Julai 2010 - Program Selain MRO,DKP dan Diploma Lanjutan di http://www.politeknik.edu.my/

17/4/2010 ~ Aku dpt call dari politeknik, tp aku tak de kat rumah. Aku pergi ke rumah jiran yang ade buat kenduri bersempena dgn kempen pilihan raya kecil Hulu Selangor. Aku tak de la join sgt dlm politik-politik ni. belum cukup umur pun.. Tp aku g sane sbb ade tabemono (makanan) je... hehehe. Mak aku x masak, so dgn x malunye aku ke sana amek makanan & makan kat uma.. Tak de tmpt duduk. da la sumenye lelaki!

19/4/2010 ~ Aku ade dpt surat pra-twrn ke Politeknik Ungku Omar pada pagi Isnin lps. hahaha. Tempat abah study dlu. Nasib aku la.. Bidang akauntansi. Boleh la.. Asalkan ade kire2 mcm Maths. Kalo mcm add maths, mati aku!! Dlm surat tu, aku & parents kne g Kolej Komuniti Hulu Selangor kat Batang Kali pukul 9 pagi

21/4/2010 ~ Pukul 8.30++ kitorg (aku, mak, abah, balqis, adam)*balqis ponteng. bertolak ari uma. Bwk 2 kete. Mak bwk Serena sbb nk anta g repair air-cond. Pas tu g kedai tayar sbb tayar Hilux kempis. Bile check, xde pape pon. Pukul 9am bru gerak ke Batang Kali.
Whoa! Ramainye.. Aku pon g tmpt registration. Ade la dlm 400 lebih nama kat dlm kertas tu. Nme aku yg ke 3xx kot. Tp yg dtg 230 org je. Punye lme tunggu. 11.30am baru name aku dipanggil naik ke pentas, amek surat tawaran. Ingatkan nak terus balik, tp lunch sudah sedia terhidang di laluan kitorg. Makan dulu!! Time tgh sdp2 aku mkn, ade org nak mintak sain. Huhu. Ade jugak org nak mintak sain ye??! Sbnrnye time aku tunggu giliran amek surat twrn pon ade jgk yg mintak sain, tp kitorg tak layan.

Tp time mkn tu, bpk aku lps geram kat org yg mintak2 sain tu. Mcm berdebat kot. Diorg sbnrnye nak mintak isi borang "1 juta tandatangan dlm masa 9o hari". Tujuannye menyokong cadangan kerajaan yg memberi cuti 90 hari kpd wanita slps bersalin dgn gaji yg tetap berjalan seperti biasa. Bpk aku mestila tak nak sain, sbb bpk aku berniaga.

  • Abah: Kalau saya ade dua org pekerja perempuan, lepas tu 2-2 mintak cuti bersalin. Gaji diorg tetap jalan, saya pulak kene cari pekerja lain utk ganti diorg pulak. Semua gaji diorg saya yg tanggung bang. Abes, saya nak makan ape nanti?? Saya berniaga saya taulah..
  • Mr. X: Tp kite kene hargai diorang ni.. nk lahirkan anak, susah bang. terseksa..
  • Abah: Abes tu ape gunenye lelaki?? tu yg ramai2 tu. Diorg buat ape?? Harap duit bini je. hahaha*ketawa kecil
  • Mr. X: Ye la, abang pon tau sendiri kat pjbt2 krjaan ramai yg pompuan. Kat IPTA pun same bang..
  • Abah: Abes tu! Didikla diorang.. Kerajaan kenela berubah.. Tu yg merempit kat luar tu. Ajarla diorg. Ni tak. Tak habis2 dgn masalah politik. Budak2 skrg pon ramai yg terbiar. Masalah sosial la, buang anak la..
*byk lg sbnrnye, tp aku x ingat. Last2;
  • Mr. X: tak pe bang. kalau abang tak nak tak pe. Dlm 1 juta org, ni baru pertama kali saya jumpa org mcm abang.*puji ke perli aku x tau la. puji kot
*Mr. X pon bla.... pas tu bpk aku ckp kat aku;
  • Abah: Ingat sume org Malaysia ni same ke??*ketawa sinis. Ingat sume org Malaysia ni bodo ke?? Sblm ni kerajaan x mintak persetujuan dari kita pun. Main redah je. Ni baru nak mintak persetujuan la, tanda tangan la... Org nak berkempen la katekan..

No comments: