Sunday, September 6, 2009

Dugaan bulan puasa

  • SPM Trial (2~18 Sept. 2009)
tak taulah macam mane aku nak cakap.
Entah ape2 lah aku tulis.
lepas pra-trial, trial pulak. tension betol!!
  • 31 Ogos 2009- Dompet abah hilang
Time ni dlm perjalanan dari kampung kat Perak ke rumah. Bertolak dari kampung lepas berbuka & solat jamak. Sebelum bertolak tu, sempatlah aku tengok berita.. (either Berita TV9 or Buletin Utama), tetiba ade berita pasal 'Harga petrol naik 5 sen'.

Then, kitorang pun bertolak, "Assalamualaikum opah, atuk,". Sambil aku salam atuk aku, aku nampak atuk aku tengah pegang duit. aku pun cakap kat atok aku, "Elllleeeeh.. cptnye atok dapat duit raye..." Atok aku tersengih je..

Sampai je kat Hutan Melintang, aku ingatkan bapak aku untuk isi minyak. Tak lame lpas tu aku pun tido... aku terbangun balik time bapak aku tengah isi minyak. Tu pon aku x bukak mate sgt. Adik2 aku sume tido.

Start dari sini, aku da tak lena tido. Mate aku kejap bukak, kejap tutup. lebih kurang macam 'tidur-tidur ayam' lah. Lepas tu bpk aku g parking kete kat depan toilet @ stesen minyak tuh. G toilet la tu. Pas tu aku bangun kejap. Ramai la jugak yg isi minyak. Then, kitorang pon bla dari stesen minyak tu...

Lepas 5 minit perjalanan, tetiba bapak drive ke suatu tmpt. Laju. Mcm mengejut je. Kat mane nih?? aku pon tengok kat luar.. macam kat car wash or workshop. Kete rosak ke??

Rupa2nya bapak aku patah balik ke stesen minyak td. Sblm tu aku x tau kat mane, tp aku nmpk 'KUALA SELANGOR' kat ats bukit. Bapak aku terus turun dari kete, aku plak tanye mak aku,

Aku: Mak, kenapa??
Mak: Dompet abah tertinggal kat tandas.. Menyesal pulak mak suruh abah isi minyak kat sini td..

Bpk aku keluar dari tandas, wat isyarat tangan 'tak de'. Aku nampak bapak aku g belakang tandas, jenguk2 dlm longkang.. Kesian pulak aku tgok bapak aku time tu. tak lame lps tu, bpk aku masuk kete.

Abah: tak de. mungkin budak2 yg bwk moto yg ramai2 td kot. Da tanye da kat kaunter td, org tu ckp kalo da budak2 cam tu dpt dompet, habislah...
Mak: Habis tu mcm mane??
Abah: Habislah, kene buat report polis la ni.
Mak: Byk ke duit dlm tu?
Abah: Nasib baik da isi minyak td.. Ade la dlm RM10.. Tp ic, lesen, kad bank... Kenelah buat balik, tp byk kali keje la.. (sambil driving)

Bpk aku nmpk aku da bangun time tu, mulalah bertazkirah. hehehe.

Abah: Ni la budak melayu. Kalau kat Jepun, mane ade pencuri. Diorang ni jujur tau.. Abah dulu pernah tertinggal dompet dlm kete api, lps tu abah pergi kaunter, ade dompet tu. Kalau kat sini memang ade, tapi tak ramai. susah nak cari kalau ade pon. Name je Islam. Tp tak ikut ajaran Islam. Orang kafir tu yg amalkan. Abah rase kalau org yg ambik tu jujur, dah lame dah dia call abah sbb dlm dompet tu ade name card abah kan??
Aku senyum2 je la... 'ye tak ye jugak..'

2 Sept. 2009 (Rabu)- Dompet abah ditemui di USJ. Ade org call. Dia tinggalkan kat kaunter. kaunter mane tu aku tak tau lah.

Abah cakap, ade 2 kemungkinan/probability,
  • Org lain yg jumpe ntah kat mane2 & call;
  • Org yg curi dompet tu yg call sendiri, dia tinggalkan kat kaunter sbb takut nak pulangkan.
Lesen je kot yg tinggal dlm dompet tu. Nasib baiklah. Bpk aku ckp, nak buat lesen baru leceh sikit. Bapak aku baru buat ic & block kad kredit je.
  • Silap hari
1 Sept 2009. Selasa- Hari ni aku sgt brsmgt nak g tusyen. Tak tau r knp. Sesampainye aku kat tmpt tusyen, aku bg kad kdtgn tusyen kat akak yg dok kat kaunter.
Aku: Kak, budak Form 3 x tusyen ye ari ni?
Akak: Memang r.. Knp?
Aku: Diorg da tmt tusyen ke?
Akak: Ari ni kan ari Selase, mne ade tusyen...
Aku: Ha!! Laaaa.. (malu. Terus amik kad kdtgn tu balik & turun keluar dari situ...hehehe)
Nasib baik mase tu aku bwk kertas folio SLAD utk di binding. Kalau x, buang mse & tmbg bas je aku g Kapar. Mati2 aku igt ari tu ari Isnin. Ye r.. 31 Ogos kan cuti..
  • Handphone hilang
Tak taulah aku nak cakap h/p ni sape punye. Mule2 adik aku yg Aliah tu punye, tp disbbkan perkara tertentu, parents aku amek h/p tu. Last2, ntah macam mane pulak jadi macam aku punye hak. Aliah pun aku tengok biaseee je.

Handphone yg hilang

The story bermula dgn kedtgn seorang bibik indon yg kononnya bekerja untuk menjaga pak cik aku yg kat Puchong, Pak Cik Hasan yg sakit slps suatu kmlgn. Bibik tersebut baru je dtg ke rumah aku ni (3/9/2009, Khamis). Bibik tu bpk aku yg cari utk jaga pak cik aku yg sakit tu. Sebelum ni pun ade bibik yg jaga pak cik aku tu, tp bibik tu lari sbb da x tahan dgn family pak cik aku tu kot. Whateverlah! Bila da jumpe pengganti bibik tu, dia duduk kat rumah aku dulu sbb pak cik aku ade kat Johor, dijaga oleh abg kandungnya.

Tp esoknya, bibik tu cakap dia nak tukar fikiran; tak jadi nak jaga pak cik aku tu. Dia rase x sedap ati. Dia ckp dia risaukan anaknya yg kat indon. Kitorg pon terpaksalah anta dia balik ke ejen.. (Hari yg aku dtg lmbt g tusyen). Adik aku cakap, elok2 je kitorg anta dia, no. h/p yg hilang tu terus on. 2nd time adik aku call, mule2 je ade bunyi tut.. tut.. haha. Tp x lame lps tu, "This is the voice mailbox for the number.....................". Pergh, geraaaam je!!

petang tu, baru bpk aku balik umah. Bwk h/p baru.. Murah je.. Tp cantik. Ringan pulak tu. Pandai jugak bpk aku pilih!! Dah terdesak, telefon rumah rosak pulak tu.
Bile da dpt h/p tu, mcm2 adik2 aku buat rancangan kat bibik tu. Bagi mesej kat no. lame aku tu... Merepek-repek je diorg bg. Diorg pulak yg lebih, lg2 Asyraf. Dia x puas ati sbb h/p yg baru tu tak bley dgr lagu, xde bluetooth, xde camera.. Yg ade radio je. :(

Handphone baru aku

5 comments:

h!d[@]yah said...

haha cian korg!!!

neesaABDkarim said...

ha !
now i know kenapa ko dtg tersangatlah lambat ary tuh.
hehe :)

neesaABDkarim said...

setiap kejadian itu ada hikmahnya.
disebabkan bibik tuh amek hp ko,
bapak ko belikan ko hp baru.
bersyukurlah wahai kawanku !
:)

Sarah N said...

ish !
jahat betull dak2 zaman sekarang enn .
hahaha .
lawa enset kaw dowh :)

アイシャー said...

+h!d[@]yah+: xpe, Allah bg dugaan utk kitorg lebih b'sabar..

neesaABDkarim:
-hang taw tak pa.
-Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah!!

Sarah N: 'Budak Zaman Sekarang, Perangai Pelik'